facebook

Dlaczego warto jak najwcześniej rozpoczynać naukę języka obcego u dzieci?

Małe dziecko ma w sobie czystą ciekawość świata i nieograniczoną chęć zdobywania wiedzy. Jeszcze nie zna szkolnego obowiązku siedzenia w ławce przez 45 minut, wykonywania zadań, które nie są dla niego ciekawe i co, do których nie rozumie potrzeby ich wykonywania.

 

Dziecko w wieku przedszkolnym, jak już nigdy później, ma olbrzymią chęć uczenia się. Dziecko bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu swoich umiejętności. Reaguje na nowe doświadczenia poprzez wytwarzanie swoich nowych zasad porozumiewania się z otoczeniem. Jest małym badaczem i odkrywcą języka. Obserwuje i naśladuje dorosłych. Co więcej dziecko nie czuje zahamowań, nie wstydzi się popełniać błędów językowych. Dzieci, które wcześnie rozpoczynają naukę języka bądź języków obcych są naturalnie bardziej otwarte na otaczający ich świat, wyróżniają się większą tolerancją i zrozumieniem dla nowych dla nich rzeczy. 

Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje się bardzo dużą plastycznością mózgu, elastycznością aparatu mowy i łatwością w naśladowaniu dźwięków.  Warto wykorzystać ten czas i tę szansę, ponieważ już nigdy później mózg człowieka i aparat mowy nie mają takich cech.

Z drugiej jednak strony, należy pamiętać, że dziecko w tym wieku nie jest jeszcze w stanie dobrze wypowiadać się w swoim ojczystym języku. Nie należy, więc oczekiwać od dziecka, że po powrocie z przedszkola powie nam wszystko, czego się w danym dniu nauczyło i od teraz będzie mogło budować pełne zdania wykorzystując poznane wcześniej na zajęciach wyrazy. Wiedza dziecka jest na tym etapie rozwoju dość pasywna. Jest to tak zwany okres ciszy. Znajomość języka w tym czasie przejawia się raczej w reakcji na słowne polecenia nauczyciela czy rodzica.

Pamiętajmy, że nauka języka obcego nie jest celem dla przedszkolaka. Dla dziecka w tym wieku liczy się możliwość wspólnej zabawy z rówieśnikami. Język jest tylko narzędziem do zabawy. Życzymy więc dzieciom udanej zabawy.